Brev:
Problemer med at give flaske (Flaskebarn)
28. april 2014
Alder:
3 mdr.
Problemer med at give flaske (Flaskebarn)
Hej Helen,
Så har jeg meldt mig ind i håbet om at du kan hjælpe med svar på mine spørgsmål. Jeg har haft stor glæde af at læse din svar til andre:)
Jeg er mor til en dejlig lille pige på 12 (Næsten 13 uger). Hun er desværre flaskebarn, fordi hun tabte sig rigtig meget som nyfødt og vi derfor aldrig fik amning etableret, da hun var for svag til at sutte. Jeg malkede dog ud i 5 uger - Men så var mælken og mit overskud altså også væk. Nu får hun pepticate, da hendes far er multiallergiker.
Problemet er, at det er blevet noget af en prøvelse at give hende flasken og jeg er bekymret for om hun får nok at spise (Nok efterslæb fra nogen første svære uger, hvor alt indtag blev noteret!). Derfor har jeg den sidste uges tid registeret hendes måltider og hvor meget hun har spist.
Hun er begyndt at flagre rundt, når hun skal have mad. Armene basker, benene kører og hun vrider sig rundt. Vi har en helt fast rutine, når hun skal have mad - Hun får altid flasken samme sted (Sofaen), på samme måde (Ligger på arm ovenpå sin dyne) og vi sørger for ro, så der ikke er fjernsyn etc i baggrunden. Men alligevel er det blevet noget af en kamp:( Hun får mad ca. 10 gange i døgnet, når hun beder om det. Men hun 'sjusker' når hun spiser - Lader mælken løbe ved siden af, hoster og sprutter, slipper sutten og virker som om hun ikke rigtig kan samle sig om opgaven - Eller falder simpelthen i søvn undervejs (Om aftenen).
Vi har skiftet til en sut med større hul, uden den store effekt. Desuden er jeg begyndt at kigge væk fra hende, når jeg giver hende flaske, fordi hun ellers lynhurtigt slipper flasken og istedet ligger og pludrer og smiler til mig og intet får spist - Selvom det jo er stik imod mit moderinstinkt og fordi jeg tidligere sagtens har kunnet småsnakke til hende imens hun spiste.
Jeg er lidt frusteret! Hun spiser ca. 800 ml/dgn. Sidst jeg fik hende vejet var da hun var 8 uger, hvor hun vejede 5, 5kg - Idag har jeg lige været på vores vægt med hende og ifølge den vejer hun idag 6,5 kg (Men den er jo altså ikke præcis). Hun er opmærksomhedssøgende og smilende og pludrende når hun er vågen… Så måske er jeg bare hysterisk? Hendes måltider ligger på 60-120 ml/måltid - Og har gjort det siden hun var ca 5-6 uger gammel.
Hun har afføring dagligt og jeg har ikke indtryk af at hun har mavekneb.
Jeg vil lige tilføje, at hun også er begyndt at opføre sig besynderligt, når hun har spist - Så ligger hun og stirrer meget intenst på mit ansigt og smiler bredt til mig det ene øjeblik, for så at lave 'ked af det mund' med nedadvendte mundvige det næste - Og sådan gør hun mange gange i træk - Oftest indtil jeg tager hende op, for at bryde kontakten lidt, da det ser ud som om der foregår noget inde i hende, som hun slet ikke kan rumme - Er det normalt?
Kærlig hilsen Maja